Statystyka na celowniku

Przedsiębiorca i liczby

Trudno wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie korzystało by w jakiś sposób ze statystyki. Pozwala ona na sprawne poruszanie się w ogromnej ilości informacji, które do nas docierają, dając orientację niezbędną w tym terenie. Badania statystyczne jednym wydają się niezwykle proste, innych natomiast przerażają swoim skomplikowaniem – właściwie wszystko zależy od pozycji z jakiej przyglądamy się przedmiotowi obserwacji. Żeby analiza mogła być naprawdę użyteczna dla przedsiębiorcy, musi być wykonana rzetelnie i przedstawiać interpretacje faktów odpowiadające rzeczywistości. W przypadku badań wykonywanych własnymi siłami może okazać się, że wynik będzie podobny do tego z najbardziej znanej anegdoty dotyczącej statystyki – czyli że pies i jego pan statystycznie mają po trzy nogi…

 

Zespół specjalistów

Warto zastanowić się nad współpracą ze specjalistami w dziedzinie badań statystycznych. Dzięki temu możemy uzyskać szeroką wiedzę na temat kondycji naszych przedsięwzięć, jednocześnie nie zagłębiając się w metodologię i skomplikowane procesy analityczne. W grę wchodzą analizy marketingowe, a także szeroki wachlarz badań opinii i satysfakcji pracowników i klientów. Z pomocą statystyki jesteśmy w stanie przygotować odpowiednią strategię marketingową dla naszych produktów zanim wejdą na rynek lub dostosować już istniejące działania. Badania opinii z kolei przydają się przy zarządzaniu zasobami ludzkimi w naszej firmie. Możemy znacznie usprawnić proces rekrutacji, zacieśnić współpracę między zespołami lub przygotować się odpowiednio do zmian kadrowych. Badania statystyczne pozwalają przygotować się do niepewnych przedsięwzięć, wspierać istniejącą już działalność oraz otrzymać feedback odnośnie naszych przedsięwzięć. Jednak by mogło nam się udać to osiągnąć niezbędna jest ścisła współpraca z zespołem profesjonalistów, wyposażonych w najnowsze metody badawcze i potrafiących odnaleźć się w świecie konkretnej branży. Specjaliści od analiz związanych z działalnością miejskich ośrodków i placówek publicznych będą mieli trochę inne podejście niż zespół, który od kilku lat pracuje głównie w marketingu prywatnych przedsiębiorstw. Każda większa firma oferująca badania statystyczna chwali się swoimi osiągnięciami – nie jest trudno dotrzeć do takich informacji, a mogą się one okazać pomocne podczas wyboru najlepszego zleceniobiorcy.

 

Współpraca to podstawa

Kluczem dla sukcesu badań jest współpraca między firmami: zlecającą analizę oraz ją wykonującą. Tylko wtedy możemy mówić o najwyższych standardach jakości, rzetelności i użyteczności. Konsultacje na każdym etapie prowadzenia projektu oraz przyjmowanie uwag i sugestii zleceniodawcy pozwalają dopasować usługi wybranej firmy badawczej do wymagań przedsiębiorstwa zamawiającego analizę. Pomimo tego, że statystyka zajmuje się wykrywaniem powtarzalnych elementów w świecie, każde badanie powinno być projektowane w oparciu o zindywidualizowane potrzeby i pytania klienta. Trzeba brać pod uwagę konkretne warunki i możliwości – w końcu analiza ma przede wszystkim pomóc naszym przedsiębiorstwom w rozwoju, a nie być jedynie garścią informacji liczbowych, których związek z rzeczywistością stanowi dla nas zagadkę nie do rozwikłania. Przejrzystość i czytelność końcowego raportu jest dla nas niezwykle istotną sprawą, ponieważ pozwala na podjęcie przynoszących korzyści decyzji i wypracowania rozwiązań wszystkich zdiagnozowanych problemów. Tego musimy oczekiwać, chcąc rozpocząć współpracę z najlepszymi statystykami.