Sprawdzone rozwiązania w zakresie badań marketingowych

Każda firma myśląca o zapewnieniu sobie ciągłego rozwoju stoi przed koniecznością prowadzenia w sposób systematyczny analizy rynku oraz badań marketingowych. Dzięki temu możliwe staje się śledzenie trendów zachodzących w branży, zwłaszcza pod kątem potrzeb oraz preferencji docelowych klientów.

Badania ankietowe – od nich wszystko się zaczyna

Proste rozwiązania często okazują się być najlepsze. Powiedzenie to ma z całą pewnością uzasadnienie w przypadku badań ankietowych. Ich przeprowadzenie pozwala w bardo krótkim czasie pozyskać cenne informacje prosto od grup docelowych odbiorców swoich produktów lub usług. Tego rodzaju badania opinii mogą być zrealizowane z zastosowaniem kilku technik, spośród których należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:

1. Badania telefoniczne CATI – są to pomiary prowadzone w profesjonalnym studio, wyposażonym w stanowiska komputerowe, a także urządzenia do prowadzenia oraz rejestracji rozmów. Wybór tej techniki ma uzasadnienie zwłaszcza w przypadku chęci wykonania badania na reprezentatywnych grupach przedsiębiorców lub przedstawicieli instytucji publicznych. W badaniach telefonicznych chętnie biorą również udział osoby starsze, które przecież dysponują dużą ilością wolnego czasu;

2. Badania internetowe – mogą być to jednorazowe pomiary wykonywane za pośrednictwem platformy elektronicznej lub też sondaże w panelu konsumenckim, gromadzącym tysiące użytkowników o zróżnicowanych profilach konsumenckich. Wybór techniki CAWI to optymalne rozwiązanie przede wszystkim wówczas, kiedy naszymi Klientami są młode i aktywne osoby;

3. Badania terenowe CAPI – w tym przypadku zyskujemy możliwość zaprezentowania ankietowanym materiałów graficznych oraz wizualnych (np. logo, koncepty opakowań, koncepcje reklam, elementy identyfikacji wizualnej etc.). Wszystko dzięki aplikacji zainstalowanej na urządzeniach mobilnych.

Wywiady o charakterze jakościowym

Nie zawsze jednak badania ankietowe mogą być przeprowadzone bez wystarczającej znajomości przedmiotu badania. Dlatego też w celach eksploracyjnych warto zrealizować wcześniej wywiady o charakterze jakościowym. Mogą być one prowadzone face-to-face (IDI) lub w formie zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI). Interpretacja wyników badania pozwoli wyodrębnić segmenty konsumentów, do których następnie zostanie skierowana ilościowa ankieta.

Podsumowanie

Warto zatem zdecydować się na przeprowadzenie badań marketingowych na potrzeby własnej firmy. Realizacja analizy rynku z użyciem technik ilościowych oraz jakościowych pozwala być od kilka kroków przed konkurencją.