Opis badań telefonicznych (CATI)

Badania telefoniczne (Computer Assisted Telephone Interviewing) należą do grupy metod ilościowych. Stosuje się je w prawie wszystkich dziedzinach, takich jak: marketing, sondaże opinii, badania społeczne, ewaluacje. CATI są przyjazne zarówno dla ankietera, jak i respondenta, ponieważ ankietę wypełnia się w bardzo dobrych warunkach (zwłaszcza dla badanego), zwykle formularze są też krótkie i ciekawe. Badania CATI to najszybsza droga dotarcia do różnorodnych grup badanych, jest to też stosunkowo tania technika zbierania danych.

Dotarcie do respondentów w badaniach CATI

W badaniu CATI, które jest jedną z metod ilościowych, próby przekraczają zwykle 200 osób. W badaniach ogólnopolskich mogą dochodzić do kilku a nawet kilkunastu tysięcy. Koncepcyjnie jest to zatem dość trudna operacja, wymagająca doświadczonego zespołu, który przygotuje taki projekt. W związku z tym, że coraz częściej zdarza się, że potencjalni odbiorcy chronią się przed rozmowami telefonicznymi, zakładając, że jest to kolejna reklama, stosuje się niezbędne kroki w celu zachęcenia rozmówców do udziału w badaniu. W celu zminimalizowania czasu zaangażowania uczestnika, a także zapewnienia mu komfortowych warunków wypełniania ankiety, najbardziej optymalne jest CATI, a niezbędne do wykorzystania zalet badań telefonicznych jest: przeszkolenie ankieterów, właściwy dobór numerów telefonów, świetna jakość techniczna połączeń. Standardem jest proponowanie respondentowi dogodniejszego terminu rozmowy, w różnych dniach tygodnia i o różnych porach. Stosuje się również drobne upominki wysyłane pocztą.

Kontrola badania CATI przy pomocy oprogramowania do CATI

Systemy do obsługi badań telefonicznych, takie jak CATI-System, oprócz zautomatyzowania procesu tworzenia scenariusza i zbierania danych, zapewniają też wysoki stopień kontroli realizacji badania. Kontrola odbywa się w dwóch etapach. Przez samo oprogramowanie do badań telefonicznych (uniemożliwianie braków danych, kontrola logiczna, walidacja wprowadzanych danych) i przez zespół analityków, którzy weryfikują, czy z losowo wybranymi z puli numerów respondentami, rzeczywiście odbyła się ankietyzacja. Kontroli telefonicznej poddaje się 10% zebranego przez ankieterów materiału. Oprócz tego istnieje możliwość – na życzenie zlecającego badanie – podsłuchiwania rozmów prowadzonych przez ankieterów w czasie rzeczywistym. Po zakończeniu realizacji badania i przejściu do tworzenia bazy danych, znowu pierwszym etapem kontroli jest kontrola jaką nad materiałem sprawuje oprogramowanie do CATI. Wykrywa się i usuwa wpisy zduplikowane, weryfikuje się bazę pod kątem statystycznego uśredniania wpisów tożsamych. W przypadku wykrycia błędów na tym końcowym etapie, następuje ponowna weryfikacja danych w całej puli.